In de afgelopen weken is het onderwerp plastic bekertjes meerdere keren onderwerp van gesprek in de Nijkerkse samenleving maar ook binnen de gemeentelijke politiek. Recent nog een redactioneel stuk van de CU-SGP op de Veensche courant.
In het stuk doet de partij een dringende oproep om over te gaan op statiegeld bekers ook wel duurzaam plastic bij evenementen, nadat dit jaar Boerenmaandag en Koningsdag een hoop plastic bekertjes in het mileu terecht zijn gekomen. Wij als Oranjevereniging betreuren dit en hebben behoefte naar alle (politieke) partijen en inwoners om hierop een reactie te geven.
In 2015 deden wij al naar de de Gemeente de oproep om de horeca over te halen om over te stappen op duurzaam plastic. Dit omdat het verhaal van teveel plastic in het milieu ook al aan de orde was. Van de medewerkers destijds kregen wij het antwoord, dat dit niet zo 1,2,3 te realiseren was. Onzes inziens was dit toen ook al mogelijk doormiddel van een aanpassing in de Algemene Plaatselijke Verordering (APV).
Vorig jaar hebben wij na Koningsdag een evaluatie gehad met de Gemeente. Tijdens deze evaluatie gaf de gemeente al bij ons aan, dat wij als organisator van dit evenement “verantwoordelijk zijn voor de handhaving naar de horeca, omtrent het gebruik van plastic wegwerpbekers”. Ook werd er ons meegedeeld dat als wij als organisator niet handhaven wij een sanctie kunnnen verwachten vanuit de Gemeente.
Bij dit laatste hebben wij direct aangegeven dat dit niet goed voelt voor ons, onzes inziens ligt de taak van handhaving bij de Overheid, in dit geval specifiek bij de Gemeente Nijkerk.
Op 29 februari j.l. zijn wij woordelijk in conflict gekomen met de gemeente, bij een bijeenkomst van de klankbordgroep “evenementen” waar werd gesproken over dit onderwerp. Wij gaven aan tijdens deze bijeenkomst dat de Oranjevereniging niet tegen het verduurzamen is maar wel moeite heeft met het feit dat wij als organisator hierop moeten handhaven, waarbij bij gebreke een sanctie vanuit de Gemeente Nijkerk kan volgen.
De medewerkster ontkende ten stelligste dat zij dit zou hebben gezegd bij de evaluatie, toen wij haar confronteerde met de mededeling dat de opname van de evaluatie anders was, was de medewerkster direct verbouwereerd. 10 minuten later in hetzelfde gesprek riep de medewerkster dezelfde opmerking naar de overige organisatoren. Sterker nog gespreksleider heeft dit schriftelijk per mail bevestigd.
De medewerkster was zo verbolgen over de opname dat zij het hogerop gespeeld heeft, waardoor de Oranjevereniging verplicht op gesprek moest komen bij de Burgemeester.
De Burgemeester heeft zich vervolgens geuit over het feit dat er een gesprek is opgenomen, had daar ook geen problemen mee maar gaf wel aan dat dit het vertouwen niet verbeterd. Verder stuurde de Burgemeester aan op het feit om opnamen in het vervolg vooraf aan te geven. Wij hebben dit in onze algemene voorwaarden staan en zullen geen gesprekken meer voeren op het Gemeentehuis onder mededeling van meelopende opname, omdat wij van mening zijn dat wij dan beter met een castingbureau kunnen gaan praten zodat men “geacteerd” kan reageren.
Voorafgaand aan het evenement is er tussen de Oranjevereniging en de horeca over plastic gesproken. Wij hebben hierbij uitgelegd dat plastic wegwerp bekertjes niet meer mogen sinds 1 januari 2024. De horeca die zich hebben aangesloten op onze artikel 35 ontheffing hebben met deze regel ingestemd. De gemeente verlangde dat de Oranjevereniging hierop gaat handhaven, dat heeft de Oranjevereniging niet gedaan. Handhaven is namelijk een taak van de overheid, in dit geval dus een taak van de gemeente. De beveiliging heeft horeca ondernemers wel herinnert aan de nieuwe regels maar niet handhavend gehandeld.
Wat betreft het opruimen na het evenement Koningsdag, hebben wij firma Buijtenhuis benaderd. Zij gaven aan niet op Koningsdag zelf op te ruimen omdat de medewerkers vrij zijn op Koningsdag. Daarvoor in de plaats stelde Buijtenhuis voor om op zondag 28 april 2024 op te ruimen tussen 06.00 uur en 09.00 uur. Zo hebben mensen die naar de kerk willen er geen last van. De gemeente gaf aan dat het niet is toegestaan om op te ruimen op zondag omdat dit valt onder “opbouw en afbouw van het evenement” en dat dit conform de zondagswet (het bestuderen van de APV van Nijkerk en de alg. zondagswet geven hier geen instructies, verboden over) niet mag mede i.v.m. de zondagsrust. Hierop gaf de gemeente aan dat het of op 27 april na het evenement dient te gebeuren of op maandag 29 april 2024. Om financiële redenen hebben wij met Buijtenhuis besloten het op 29 april 2024 te laten ruimen. De rest hierna zal iedereen nog vers in het geheugen staan. De Oranjevereniging wenste nog een vervolg gesprek met de Burgemeester over het verloop, contact en afval maar de Burgemeester liet via zijn secretaresse weten hier geen behoefte aan te hebben.
Wij hebben inmiddels contact gehad met de politieke partij van CU- SGP en hebben wij in een goede sfeer het goed gesprek gevoerd. Eerder hebben wij ook dit gesprek gevoerd met de betreffende wethouder. Het moge dus duidelijk zijn dat partijen niet weten wat er speelt. Maar dit onderwerp zal nog wel even onderwerp van gesprek blijven.
Update: 30 mei 2024
Op donderdag 30 mei 2024 was er een bijeenkomst van de werkgroep evenementen. Tijdens deze bijeenkomst worden zaken besproken die relevant zijn voor evenementen. Een bijzondere opmerking van team vergunning werd gedaan dat er voor het opruimen op zondag een ontheffing kan worden verleend! Deze mogelijkheid is ons nooit verteld, als wij van het bestaan wisten van deze mogelijkheid dan hadden wij voor 28 april deze ontheffing aangevraagd waardoor er de 28e kon worden opgeruimd. Hieruit blijk maar weer dat de informatieverstrekking onder de maat is vanuit de vergunningverlener.
© Nijkerk nieuws