WIJ VERZOEKEN U ONDERSTAANDE GOED DOOR TE LEZEN VOORDAT U DEELNEEMT. BIJ DEELNAME VERKLAARD U ZICHZELF AKKOORD MET ONDERSTAANDE EN REGELS EN VOORWAARDEN.

Algemene informatie ten aanzien van de matjesmarkt in Nijkerk.

Op Koningsdag is er in Nijkerk geen vrijmarkt maar een matjesmarkt, dit verschilt per gemeente en vereniging, stichting of comité.

Voor deelname aan de matjesmarkt dient u in het bezit te zijn van een vergunning. U kunt een vergunning bemachtigen in onze webwinkel. Tussen 12 en 26 april zorgt ons bestuur ervoor dat de plaatsen in de stad op de route van de matjesmarkt worden gemarkeerd. De markering is een biologische kalkspray in de kleur oranje en de markering blijft bij normale weersomstandigheden 14 tot 21 dagen zichtbaar. Wanneer het veel regent zal de markering sneller vergaan, hier houden wij dan ook rekening mee voordat er gemarkeerd wordt.

Wanneer de markering is aangebracht voeren wij de nummers in in het systeem, na het invoeren zal de vergunning geactiveerd worden in onze webshop, waarna u uw vergunning kunt kopen.

Wij vragen om persoonsgegevens zoals naam, adres, postcode, woonplaats, emailadres en mobiel telefoonnummer. Wij slaan deze persoonsgegevens op tot eind april voor het controleren van vergunningen als ook het gebruik van deze persoonsgegevens als wij u als deelnemer een ‘naheffing’ sturen. U ontvangt alleen een naheffing op het moment dat meer dan 25% van uw plaats is achtergelaten met afval. De naheffing is een bedrag van minimaal € 50,00 tot maximaal € 125,00.  De kosten zijn verschillend in verband met het materiaal wat is achtergebleven. De medewerkers van de gemeente die uw restafval opruimen moeten het gescheiden inzamelen. De medewerkers van de gemeente werken ook op een feestdag en hebben recht op een vergoeding voor het werken op een feestdag. Als u een vergunning koopt dient u deze op de juiste naam te zetten van de betreffende deelnemer, als onze marktmeester een steekproef doet en de naam van de deelnemer komt niet overeen met de opgegeven naam van de bestelling kan de marktmeester de deelnemer de persoon vorderen tot vertrekken van de matjesmarkt.

De kosten van een vergunning zijn op dit moment € 5,00 , voor dit bedrag krijgt u een plek van 3 meter breed, de diepte per plek is variërend en afhankelijk van de straat waar u zit. Zo is een plaats op het Singel minder diep als een plaats op de Oosterstraat. Wilt u twee plekken? Dan betaalt u 2x € 5,00.

In 2022 verkochten wij onze vergunningen fysiek, deelnemers konden op een plek komen waar iemand van ons bestuur aanwezig was om vergunningen te verkopen. Dit was gelet op het tekort aan vrijwilligers en bestuursleden erg omslachtig, sommige deelnemers hebben toen 1,5 uur moeten wachten. Onze vereniging kijkt iedere keer weer hoe diverse zaken beter geregeld kunnen worden, in 2022 hadden wij de oneven en evennummers al gescheiden in de straten. Nu gaat dit ook veranderen voor 2023, op het Singel treft u de 100 getallen. Wij blijven de oneven en evennummers wel scheiden maar hierdoor wordt ook inzichtelijker waar welk nummer ongeveer zit. De Oosterstraat worden de nummers 200, Kleterstraat 300, Langestraat 400, Kerkstraat 500, Gasthuisstraat 600 en het Verlaat 700. Ondernemers en bewoners in het centrum die langs de route van de matjesmarkt werken of wonen hebben het eerste recht om voor hun eigen pand te verkopen.

De toegangsdeuren van de winkels en woningen moeten ten alle tijden vrijblijven voor hulpdiensten, dit geldt ook voor de midden/ rijweg.

Onze website wordt in 2022 nog vernieuwd met een betere webshop, in 2023 kunt u uw vergunning online kopen en afrekenen. Tot 23 april worden bestelde vergunningen per PostNL verzonden, ná 23 april zullen wij bestelde vergunningen gereed maken en die vervolgens meenemen naar het Plein in Nijkerk. Met uw bestelbevestiging kunt u vanaf 6:30 uur uw bestelling ophalen. Heeft u vragen over de matjesmarkt? Kijk dan eerst even op onze website bij de pagina vraag & antwoord, veel gestelde vragen zijn

hier gesteld en door ons beantwoord. Staat uw vraag er niet bij? Stuur ons dan een email. Bellen of Whatsappen heeft in de weken voor Koningsdag weinig zin omdat wij druk zijn om alle puntjes op de ‘i’ te zetten.

GELDENDE REGELS:

1. U mag vanaf 7:00 uur gaan zitten en verkopen. U kunt komen wanneer u wilt want de plek is de hele dag voor u vastgelegd.
2. Verkoop is tot uiterlijk 18:00 uur toegestaan.
3. Vergunningen kunnen na aankoop niet meer geruild/ of geannuleerd worden, ook niet met andere vergunninghouders omdat deze op persoonlijke naam staan.
4. U dient aan het einde van deze activiteit uw afval en onverkochte spullen weer mee te nemen. Indien u deze toch achterlaat zullen de extra opruimkosten op u worden verhaald.
5. Eten en drinken verkopen is niet toegestaan (i.v.m. landelijke regels NVWA)
6. Dier gerelateerde activiteiten zoals “ponyrijden” is niet toegestaan.
7. Kleedjes buiten de gemarkeerde plaatsen zijn niet toegestaan.
8. Plaatsnemen in het groenplantsoen of op de openbare rijweg is conform art. 2.4.5 APV niet toegestaan.
9. In geen enkel geval geldt restitutie van deelname kosten.
10. Zonder vergunning zitten op een gemarkeerde plaats betaalt u € 5,00 deelname + een verhoging van € 25,00 boete.
11. Wanneer punt 7 of 8 door u wordt overschreden wordt door ons opdracht gegeven aan handhaving om handhavend op te treden dat kan een proces verbaal zijn welke u van de Bijzonder Opsporings Ambtenaar ontvangt.
12. Conform art. 2.2.3 APV is ordeverstoring bij een evenement verboden, indien u zich hier schuldig aan maakt zal handhavend worden opgetreden.

Voor vragen kunt u bellen met ons
06 51 05 61 03

Aantal donateurs nu 416

Activiteiten